Alla inlägg den 12 januari 2007

Av Malin - 12 januari 2007 21:59

Kanske inte helt förvånande men det är faktiskt lite fascinerande hur otrevliga en del människor blir under press. Idag var det en riktigt otrevlig kund som stressad kommer in för att be om hjälp. För att sedan när man kommer för att hjälpa dem säger nåt i stil med :"äh, vi skiter i det här, nu åker vi!". Detta efter att man lämnat sina andra kunder för att dessa framhävdade hur bråttom just de hade.Det är egentligen inget att göra något åt. Jag önskar bara att jag vid sådana tillfällen kunde komma på nån bra, lagom sarkastisk replik och få bryta lite mot seden att kunden alltid har rätt. För DET är något som INTE stämmer!Som tur är så är majoriteten av mina kunder helt toppen. Tyvärr är det rötäggen man minns.

Av Malin - 12 januari 2007 09:32

Började igår läsa "The hitchhiker's guide to the galaxy" igen och och det är nog fortfarande en av de bästa böcker jag har läst. Fösta gången var jag kanske tretton år och läste den på svenska. Sedan dess har jag plöjt igenom den ett antal gånger på både svenska och engelska plus lyssnat på orgnialshowen från radio en del. jag vet faktiskt ingen författare som skriver (skrev) lika fyndigt. Både de små fraserna och storyn i stort är ju helt underbara! När man skrattar högt när man läser en bok så är det ett tecken på att den är bra!För att få fullt utbyte av boken bör den dock läsas på engelska - många fyndigheter har tyvärr försvunnit i översättningen.Citatet nedan är tex något som kan beskriva makt rätt bra:"To summarize: it is a well-known fact that those people who must want to rule people are, ipso facto, those least suited to do it. To summarize the summary: anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job. To summarize the summary of the summary: people are a problem."ur: "the restaurant at the end of the universe" (2:a boken i serien, bestående av fem böcker)

Ovido - Quiz & Flashcards